1. #1
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987

    سنسور ضربه يا knock sensor

    اين سنسور يكي از عناصري است كه كاري دقيق و ظريف بر روي موتور انجام داده و تا حدود زيادي به كيفيفت بنزين مرتبط است. اصولا يكي از پارامترهاي كيفي بنزين عدد اكتان octan است اين عدد بدون واحد در واقع انحراف معياري است كه به نوعي مي تواند به ما نشان دهد كه تا چه حد مي توانيم بنزين را تحت فشار قرار دهيم بدون آنكه دچار خودسوزي و انفجار گردد . هرچه عدد مزبور به عدد 100 نزديكتر باشد. كيفيت بنزين بهتر خواهد بود.
    در زمان طراحي ecu شاناسايي پارامترهاي دقيق موتور نيازمند روشن كردن موتور است. و طبيعتا اين كار با استفاده از بنزين مشخصي صورت مي گيرد. حال اگر نوع بنزين و متعاقب آن درجه اكتان آن تغيير كند .نيازمند تنظيم جديدي خواهيم بود. براي پوشش دادن به اين وضعيت . سنسور ضربه به صورت يك دكمه كوچك روي بلوكه سيلندر موتور قرار مي گيرد.

    حركت دادن اين سنسور موجب توليد سيگنال ضعيفي در داخل اين سنسور شده كه به ecu ارسال مي شود. اساسا هرچه اكتان بنزين پائين تر باشد. ميزان خودسوزي موتور بيشتر مي شود. و اين خود سوزي بنزين ضرباتي را بر پيكره موتور وارد مي كند.
    هرچه ضربات لحظه اي ناشي از خود سوزي بيشترباشد. شدت سيگنالها و تخمين ميزان شدت آنها با كاهش متناسب آوانس لحظه اي جرقه و غني كردن همزمان مخلوط سوخت و هوا در جهت جلوگيري از اين معضل سعي مي كند .
    اگر بخواهيم خيلي كوتاه و ساده عملكرد اين سنسور را توضيخ دهيم مي توانيم بگويم:
    اين سنسور اطلاعات مربوط به وجود ضربه (ناك) در داخل موتور را به واحد كنترل الكترونيك ارسال مي كند. ضربه پديده اي ارتعاشي است كه در اثر احتراق زود هنگام مخلوط سوخت و هوا در داخل سيلندر موتور ايجاد مي گردد.
    در صورت ايجاد اين پديده در داخل سيلندر موتور واحد كنترل الكترونيكي با استفاده از اطلاعات دريافتي از سنسور ميزان آوانس جرقه را كاهش داده و همزمان با آن نسبت سوخت به هوا را افزايش مي دهد.
    در پژو 206 پايه شماره 1 برق 5 ولت و پايه دو سيگنال توليدي است . اين قطعه يك پارچه بوده و نياز به شستشو و تميز كردن ندارد.

    آشناي با اثرات خرابي ظاهري سنسور ضربه در روي خودرو :

    با توجه به عملكرد ظريف اين سنسور و نيز پشتيباني كيفي سنسور اكسيژن در خرابي آن احتمالا راننده به سختي شاهد عكس العمل محسوسي خواهد بود اما احساس راننده مبني بر كاركردئ دوگانه خودرو با بنزين هاي معمولي و سوپر مي تواند دليلي بر خرابي احتمالي اين سنسور باشد.
    محل نصب اين سنسور در موتورهاي TU3 JP/L4 روي بلوكه سيلندر در نزديكي استارت موتور مي باشد.

    كد اين قطعه 1120 مي باشد.
    اين سنسور هم در موتور هاي TU3 و هم در موتور هاي TU5 پژو 206 وجود دارد.




  2. # ADS
    سنسور ضربه يا knock sensor
    آگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
    تاریخ عضویت
    امسال
    نوشته
    1026
     
  3. #2
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    در ناک سنسور از یک سنسور پیزو الکتریک استفاده میشه که یک جسم سرامیکی با ساختار کریستالی هستش! که با ضربه ایجاد ولتاژ میکنه!
    در 4 سیلندرها قاعدتاً بین سیلندر 2 و 3 کار میزارن.

    همین.


  4. #3
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    كارش اينه كه در صورت تشخيص ناك، با فرستادن سيگنالي به ecu باعث ريتارد شدن جرقه شمع ميشه (تاخير در جرقه زني).

  5. #4
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    tu5 یک عدد ناک سنسور داره. اینکه چه موتورهای دیگه ای برای هر سیلندر یک ناک سنسور جداگانه دارند هم نمیدونم و برای خودمم جالبه!
    علت اینکه با بنزین پایین مشکل داره اینه که ناک خودش توان رو کاهش میده (به خاطر ریتارد جرقه) ولی موتور در هر دوری تا اندازه ای اجازه داره جرقه رو ریتارد کنه و بیشتر از اون افت شدید توان و مشکلات احتراق و به اصطلاح تایمینگ موتور رو به همراه داره. مثلاً در دور ایدل و پایین زیاد توانایی ریتارد جرقه برای موتور نیست. پس موتور با اینکه ناک سنسور ولتاژ براش القا میکنه نمیتونه زیاد جرقه رو ریتارد کنه و بیشترین ناک رو هم توی همون دور داره. ولی توی دور بالا راحتتر میتونه ریتارد کنه و دست ecu باز تره.

  6. #5
    تاریخ عضویت
    خرداد 1403
    نوشته
    8,987
    ای سی یوهایی داریم که از 4تا ناک سنسور برای موتور 4 سیلندر (1 ناک سنسور برای هر سیلندر) پشتیبانی میکنن!کار معمولی نیست! زیاد هم به درد نمیخورده!
    غالباً برای هر 4 سیلندر 1 ناک سنسور ما بین سیلندر 2 و 3 در نظر میگیرن!

    با یک سنسور هم میشه فهمید که کدوم سیلندر داره ناک میزنه!(به انواع و اقسام روشها)

    فکر کنم استادتون اشتباه کرده چون اکثر ماشینها الان اصطلاحاً all retard هستن و نمیتونن تک تک تنظیم کنن! تا اونجایی که من اطلاع دارم پورشه و چند کمپانی آمریکایی در این زمینه پیش قدم هستش!
    یعنی میتونن برای هر سیلندر جدا جدا تایم جرقه رو تنظیم کنن!!

کلمات کلیدی این موضوع

بهترین بک لینک - سئو سایت - سفارش رپورتاژ آگهی - خرید آنتی ویروس - سیگنال فارکس تلگرام - خرید لایسنس نود 32 - دکتر اورولوژی تهران -
وان ایکس بت
خرید گوشی آیفون -
سایت بازی انفجار
سایت بت
جت بت
سایت enfejar
jetbet
تحلیل بیت کوین -
سایت پیش بینی فوتبال
منابع آزمون آیلتس -
سیب بت
بهترین بروکر فارکس - سایت تتر -
بازی انفجار
ردیاب - دانلود تراست والت - استخر پیش ساخته - دانلود سریال هیلو -
پوکر
betball90
بازی انفجار
سایت جت بت
سایت انفجار
آموزش تعمیرات موبایل شیراز - قرص تاخیری -
سایت انفجار
بلوک سبک - فلزیاب - نیازیها -
betorward
وان ایکس بت
مجله ارژنگ - مجله فانوس فکر - مجله نارمک - مجله تهران نو -
سایت jetbet
اخبار روز - بروز ترین

ورود

ورود